Víš, co máš dělat?

Musí to být hezké. Moderní. Musí to být aspoň takový „jako to má konkurence“. Funkční. Barevný. Líbivý. Prostě dobrý. Spíš lepší.

Podobné obecné představy asi někdy slyšel každý. Čím obecnější, tím prázdnější a zbytečnější. Když se projekt začne blbou definicí, většinou nemůže být finální výsledek o moc lepší, než blbý.

Komiks o redesignu webu
Vytvořeno na www.memecenter.com

 

Nikdo nechce web, který je hnusný, nefunkční a horší. Proč tedy existují zadání, aby byl web/stránka/prvek hezký, funkční a lepší? Protože pointu není jednoduché zformulovat.

Jaké cíle má projekt plnit? Co nám to přinese? Jak po spuštění poznáme, že jsme to udělali dobře? Prostá formalizace cílů pomůže designerovi k opravdovému pochopení problému. A zadavateli k ujasnění, co vlastně chce. On to často neví. A často neví, že to neví.

Jak má definice cílů a přínosů vypadat?

Chci tam dvě tlačítka. Jedno modré a druhé vpravo.

Nejdřív je potřeba se bavit o tom, co to má dělat. Teprve až pak o tom, jak toho dosáhneme. Navrhování UI není definice cílů, ale návrh řešení. Cíle mají být kvantifikovatelné a měřitelné.

Co tedy chceme, aby řešení přineslo?

Ale já nechci, aby to něco přineslo. Je to prostě nepřehledné. Chci to mít přehledné.

Vstupní informace „je to nepřehledné“ je o něco přesnější než „je to hnusné“. Ale samozřejmě to nestačí.

Kdysi jsme v Tipsportu upravovali stránku vsazeného tiketu. Mj. proto, že „byla nepřehledná“.

titulek
Původní podoba stránky se vsazeným tiketem

Co znamená, že je stránka nepřehledná? Je informací na stránce moc? Které jsou důležitější? Co je priorita, co chceme tlačit? Co můžeme naopak potlačit? Co můžeme vyhodit úplně? Bavme se konkrétně.

Identifikace konkrétních problémů s „nepřehledností“ (jak to dopadlo a další info k předělávce tiketu najdete v této krátké případovce)

Byznys cíle, kritéria úspěchu a KPI

Ze zadavatele je potřeba vytáhnout byznys cíle. Tedy základní představu, co to má dělat na nejvyšší úrovni. Má to přinést X peněz? Více transakcí? Nebo to má někde něco ušetřit? Kde?

Zásadním vstupem do práce designera jsou kritéria úspěchu. Říkají, jaké problémy je potřeba vyřešit, aby bylo cílů dosaženo. K čemu je potřeba nasměrovat uživatele. Je to to, co musí designer do návrhu přenést za každou cenu. Tedy např. potřebujeme, aby si klient vložil do košíku ještě XY.

A konečně, když je jasné předchozí, je potřeba to celé kvantifikovat. Tedy například „budeme zvyšovat počet transakcí obsahují XY o tolik“. Jednak se tím opět zpřesňuje chápaní problému na všech stranách a především bude v budoucnu poznat, zda se změna nějak projevila.

Ne vždy je jednoduché cíle kvantifikovat a ještě méně často lze dopady přesně přepočítat na peníze. Změny by ale měly mít vždy dopad minimálně na vnímání a spokojenost klientů. A tu kvantifikovat lze.

Podívejte se, jak jsme v Tipsportu s Pavlem  například definovali cíle a KPI u projektu Redesignu platebních metod.

Vklady - cile a KPI

Vyzkoušejte si podobnou tabulku sestrojit při příštím projektu. Uvidíte, že pomůže nasměrovat ke správnému řešení jak zadavatele, tak designera.

Víš, co máš dělat?

Ať už jste zadavatel nebo designer produktu/kampaně, ujistěte se, že máte o cílech jasno hned v úvodu.

Ujasnění cílů, kritérií úspěchu a KPI totiž zcela zásadně ovlivňuje směr, kterým se bude designer ubírat.

Když bude stanoveno, že projekt má motivovat uživatele k akci XY, bude návrh motivovat uživatele k akci XY.

Pokud bude definice chybět, pravděpodobně nebude návrh řešit nic. Zůstane prázdný. Možná hezký, možná funkční, barevný, líbivý… Asi blbý. Spíš horší.

2 komentáře: „Víš, co máš dělat?“

  1. Výborný a že specifikace KPI hodně pomůže můžu potvrdit. Když jsme připravovali nový web edery (posktyvatel internetu) dospěli jsme k cílům: 1) víc poptávek z webu, 2) sbírat konkrétní adresy, kde lidi chtějí připojit, 3) více telefonických kontaktů (klidně na úkor formulářů).
    zvlášť ad 2) nás asi 30x vrátilo do reality při vymýšlení / úpravách funkcí – typicky: „tak v obci, kde je jen wifi, nebudeme ve formuláři chtít ulici a číslo popisný“. („aha, ale tak nesebereme adresy, takže to tam dáme“), nebo „do analytics nebudeme posílat nenalezené adresy, stejně tam nejsme“ („aha, ale to nebudeme mít přehled, kam bysme se měli rozšířit“).

Komentáře nejsou povoleny.